Pomoc online – czy to ma sens w przypadku kancelarii adwokackiej?

W dobie zagrożenia koronawirusem wsparcie adwokackie nie zawsze polega na spotkaniu się w cztery oczy. Coraz więcej kancelarii zaczyna pod tym względem korzystać z narzędzi do komunikacji zdalnej. Trzeba jednak przyznać, że nie zawsze im to wychodzi.

Tak zwane “wsparcie tekstowe”

Niektóre kancelarie adwokackie udostępniają swe porady wyłącznie w formie tekstowej. W gruncie rzeczy polega to na tym, że osoba zainteresowana danym problemem przedstawia go np. w formularzu, a adwokat odpisuje na to zapytanie np. w treści maila. Problem polega na tym, że takie poradnictwo nie ma najmniejszego sensu.

Owszem, z punktu widzenia specjalisty problem został rozwiązany, ale to nie wszystko. Petent będzie miał bowiem szereg innych pytań, gdyż jak wiadomo nie jest on specjalistą w dziedzinie prawa. Mało tego! Odpowiedź adwokacka może być sama w sobie dość skomplikowana, co w praktyce nie przyniesie żadnych korzyści pytającemu.

Kamera i obraz

Dużo skuteczniejsza jest pomoc adwokacka świadczona za pomocą tzw. wideoczatu. W jej ramach petent i adwokat spotykają się ze sobą w cztery oczy, aczkolwiek nadal w przestrzeni Internetu. I choć warunki takie pozwalają na odbycie w miarę wygodnej dla obydwu stron rozmowy, to jednak mogą one wiązać się z pewnymi utrudnieniami technicznymi.

Do przeprowadzenia takiej konwersacji wymagane jest posiadanie komputera, w miarę sprawnej kamery internetowej i stabilnego połączenia internetowego. O ile z komputerem i kamerą większość osób nie ma problemu (praktycznie każdy laptop ją ma) o tyle ze stabilnym połączeniem Internetowym bywa różnie i to nawet w bardzo dużych miastach.

Wsparcie telefoniczne

Jedyną, najskuteczniejszą formą komunikacji pomiędzy adwokatem a petentem (w dobie pandemii) jest wsparcie telefoniczne. W związku z tym, że praktycznie każdy ma dostęp do telefonu, a ogólnopolski zasięg sieci jest dość duży, to odbycie takiej rozmowy nie powinno być problemem. W końcu dziś każdy ma dostęp do smartfonu.

Należy też pamiętać, że w trakcie rozmowy telefonicznej wiele wątpliwości ze strony petenta może być na bieżąco rozwiązanych. Możliwość nieskrępowanego komunikowania się w czasie rzeczywistym to podstawa, jeśli chodzi o profesjonalne doradztwo prawne.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Aliant.